Billede:
Luftalarmerne i Østdanmark, som blev angivet på de tyske radarmeldinger afhang af, hvilke overflyvningsbilleder som viste sig for den tyske varslingstjeneste, herunder bl.a. radarstation i Tybjerg. Udover "Seehund"
havde tyskerne også radarstationer af 2. kategori ved Kongelunden på Amager "Krokodil", og ved Hasselø på Falster "Faultier". Der var bl.a. også et radaranlæg på Møn. Det var ikke Luftwaffes idé at op-
og udbygge et komplet varslingsbillede. Radarsystemet blev løbene udviklet til at imødese aktuelle trusler med en vis fleksibilitet.
Tyskerne brugte tre måder fra perioden 1942/44 til dirigering
af deres natjagere. Den lettets måde var via en såkaldt søgerader, der var modificeret til at give en meget præcis retningsinformation. Systemet fungerede således, at natjageren cirklede ind over radarstationen. Når et
allieret fly blev opserveret, blev natjageren dirigeret ind i radarstrålen, som var rettet direkte imod målet. Herefter blev målet konstandt fulgt ved en justering af radarsystemest retning - natjageren blev ledt således, at den ,radar
og mål lå på en ret linie. Denne metode var meget tidskrævende og en betingelse for høj træningsstandard hos radio- og navigatørmanden på den pågældende natjager!
En
anden måde til at spore allieret fly var en anvendelse, som indebar en radar til pejling af målet. Det bestod af en radar til målfølgning og en radar til kontrol af natjageren. Når et mål var opserveret og var inde for
rækkevidde af målfølgningen, så blev det konstant fulgt - flyets retning, afstand samt højde blev løbene rapporteret til radarstationens kontrolrum. Her blev alle oplysninger plottet ind på et plottebord - natjageren
blev fulgt og plottet på samme måde. Da man havde opserveret begge flys flyveveje, var det nu muligt for radio- og navigationsmanden i natjageren, at give piloten de sidste kurskorrektioner for at opnå visuel kontakt med det fjentlige fly.
Den trejde og sidste måde, hvorpå allieret fly kunne spores af natjagerne, havde sit udspring i et system, som var blevet brugt af tyske bombemaskiner i form af et navigationshjælpemiddel. Systemet bestod af
en radiopejler, en radioafstandsmåler og et kontrolrum. Systemet fungerede således, at hvert 20 sekund udsendte radioafstandsmåleren et tonesignal, som blev modtaget i natjageren og retransmitteret. Afstanden til natjageren var en direkte
funktion af den halve tidsforskel imellem sende- modtagetidspunkt. Når det retransmitterede signalblev modtaget, blev retningen til flyet samtidigt pejlet af radiopejleren. I Danmark blev radarstationerne for natjagerne udrustet med to systemer af denne
slags. Natjagernes position kunne nu bestemmes ud fra hjælp af radarsystemet og efterfølgende plottes ind. Det betød at den radar, som tidligere var blevet anvendt til at følge natjageren, kunne nu frigøres således,
at radarstationen nu kunne følge to fjentlige mål og to natjagere med pejle- og afstandsbestemmelsessystemet.