Billede: Hvervekampagne plakat for Luftwaffe.
Messerschmitt Bf 110 - oftes bare kaldt Me 110, var et tysk 2-motors jagerfly. Flyet var designet af Wilhelm Emil "Willy" Messerschmitt (1898 - 1978). Willy var en legendarisk tysk flykonstruktør og flyfrbrikant.
Han var født i Frankfurt am Main, søn af en vinhandler. Hans stedfar var den amerikanske maler og professor ved kunstakdamiet i München Carl von Marr.
Messerschmitts nok vigtigste flytype var Messerschmitt
Bf 109, som han designede tilbage i 1934 sammen med Walter Rethel (1892 - 1977). Messerschmitt Bf 109 blev det vigtigste jagerfly i Luftwaffe, da Tyskland begyndte sin oprustning til 2. Verdenskrig! Det er til dato fortsat det mest produceret jagerfly
i verden - ca. 35.000 spyttede samlebåndene ud.
Et andet Messerchmitt fly, som først fik betegnelsen "Bf109R" var specialbygget til at sætte rekorder, men fik senere betegnelsen Messerschmitt Me 209,
brød rekorden for absolut flyhastighed og holdt verdensrekorden for propeldrevne fly helt frem til 1969. Hans firma fremstillede også den første jetjager!
Messerschmitt Bf 110 blev første
gang produceret i 1936 - dagjagerne havde ingen motorsinstrumenter i cockpittet, det var monteret direkte på motornacellerne og kunne aflæses af piloten igennem små vinduer. Flytypen blev oprindeligt klassificeret som en Zerstörer
(destroyer). Til søs eskorterede destroyerne de større krigsskibe og Zerstörer-eskadrillerne skulle eskortere de større bombefly. De havde en større rækkevidde end den enmotorede Messerschmitt Bf109, og i 1940 deltog
de i "Slaget om England". Under luftkampene viste det sig at Bf 110 ikke kunne matche de engelske jagere og selv måtte eskorteres af Bf 109. Messerschmitt Bf 110 blev senere i 1942 ombygget til natjagere, hvor den havde større succes.
Luftwaffe indså i 1944, at de havde brug for natjager og afprøvede flere typer fly for denne opgave! Valget faldt på Messerschmitt Bf 110, som blev konvertert om til natjager og blev udstyret med luftbåret
radarudstyr. Ret hurtigt fandt mand ud af at Me 110 var særdeles effektiv og velegnet for denne type opgaver, som bevirkede at produktion blev genoptaget. Udover pilot og agterskytte blev Me 110 udvidet med et ekstra besætningsmedlem - en rader-
og radiooperatør.