Billede: Side 2. med artikelen med bl.a. den tyske nedskydningsrapport.
Jeg mindes at være meget interesseret i at vide, hvad det for et fly, der var skudt ned, men folk vidste bare, at det var en deusser, og så var det godt. Min fars øjenvidneberetning hjalp mig ikke, han
interesserede sig ikke for flytyper, men fortalte at de to små var kommet bagfra, en fra oven og en fra neden, hvorefter tyskeren gik i brand og gik ned.
De to jagere afsluttede med at dykke ned over nedstyrtningsstedet
et par gange og forsvandt vestpå. Ved 18-tiden kom min fars førstelever hjem medbringende en del vragdele, én havde et stort stykke af instrumentpanelet med tilhørende instrumenter, andre havde 20mm granater og forskelligt andet.
Nogle dage efter, da der var ro i skoven, kørte min far til stedet og gravede en 20mm kanon op af jorden; først mange år senere kom en jernhandler og fik den med. Først et år senere i sommeren
1945 vovede jeg mig ud til stedet selv. Nu var de store vragdele fjernet af tyskerne, men stadig var skovbunden helt dækket med mindre stumper helt forvredet og smeltede, og den besynderlige lugt af brændte materialer hang i luften i flere år.
Næsten hele min barndom kørte jeg hver uge ud til stedet og hentede nye stumper; på vejen hjem kunne jeg høre skovarbejderne snakke sammen om skovfogedens knægt, der havde flyvere på hjernen.
Dog var det stadigt et mysterium for mig, hvad det var for et fly? Omkring 1980 blev jeg medlem af Flyvehistorisk Forening, så omkring 1988 kom forfatteren til: Luftkrig over Danmark, ud som foredragsholder, og jeg spurgte ham, om han kendte til en nedskydning
ved Slimminge i sommeren 1944..?
Det var han udemærket bekendt med og fortalte, at det drejede sig om en Bf 110, der havde været i kamp med to Mustangs. Et par uger efter fik jeg tilsendt en kopi af tabsrapporten,
som oplyste mig om ting, jeg havde tænkt på siden 1944.
Sagen var, at en Bf 110 fra en natjagereskadrille (N.J.G. 1 Schulstaffel) ført af staffelkapiän Fritz von Buchholtz blev overrumplet i 1400
højde af to Mustangs. Piloten var ramt i luften og gik ned med flyet, mens telegrafisten (Bordfunkeren) sprang ud i faldskærm. Tabsrapporten oplyste også, at identifikationsmærket var: G9+HX, og Werk nr. var 720251.
I Nyboder Boghandel købte jeg et hæfte om Bf 110G, som oplyste mig om at et fly med det Werk nr. var en Bf 110G. Dette hæfte har fortræffelige billeder og danner for mig afslutningen på en spændende oplevelse
af mit liv.