Billede: Höllviken - dansestedet hvor Raymond B. Lancaster var i fin form om aften...
(Øjenvidneberetning fra da Raymond B. Lancaster når den svenske kyst for at nødlande med motorproblemer).
Af Nils E. Balcke (Ljunghusen, Sverige)
Vi var nogle
15-årige drenge som tilbragte vores sommer i Ljunghusen ved Falsterbokanalen. Til vores sommerhus kom man enten med tog eller med bil som kørte på gas. Falsterbokanalen var færdigbygget og vi var tre unge drenge, som var nede for at
bade ved kanalens venstre mole ved Östersjösidan dvs. det vi kaldte øen.
På modsatte side lige ved kanalens munding lå en luftværnsgruppe. Det var 40 mm automatkanoner M/36 som
oftes hørte skyde både dag og nat. Men denne dag den 4. august 1944 - klokken kvart over 3, blev for os drenge en stor oplevelse. Fra havet kommer pludselig et fly i lav højde ind imod land og lige imod luftværnsgruppen.
De åbnede ild og nåede aldrig at skyde advarelsesskud - den første salve opfattede vi, som den ramte flyet og nogle få stykker faldt til jorden. Vi opdagede at det sansynligtvis var en amerikansk Mustang
som langsomt dalede imod jorden og vi kunne regne ud at flyet gik ned for at nødlande. Og dette måtte vi jo se!
Vi sprang på vores cykler og afsted kørte vi mod Vellinge og da vi ankom til Kungstorp,
så kunne vi se at flyet var meget medtaget. Flyet havde væltet rundt et par gange. Piloten havde kastet sig ud af flyet og pådraget sig næseblod! Men om aften så vi ham på dansegulvet i Höllviken i fin form!
Det lykkes os drenge at samle en helt del skrot som fine souvenier som vi havde i mange år. Desværre er alt forsvundet efter alle disse år. Det var mit første virkelige møde med luftværnet.
Jeg blev senere reserveofficer i luftværnet og kompagnichef for et 40 mm M/36 LV kompagni.